Kijkje in de toekomst van marketing?

PIN toekomst marketing

In een overvol medialandschap waarin nieuwe platformen zoals Amazon zich aanbieden lijkt een grote verschuiving gaande. Online marketing en contentmarketing nemen hierbij een steeds belangrijkere positie in om uw doelgroep te kunnen bereiken. Maar hoe ziet de toekomst eruit? Natuurlijk heb ik geen glazen bol maar ik wil me best wagen aan een voorspelling.

Aandacht voor ambacht en duurzaamheid
aandacht en kwaliteit staan centraal / lagere omloopsnelheid

Ik verwacht dat er nog meer aandacht gaat komen voor ambacht en duurzaamheid. Dit als antwoord op het feit dat mensen bewustere keuzes willen maken, dit geldt zeker voor de nieuwe generatie.

Het gaat om eerlijk geproduceerde producten, lokaal, vakmanschap en/of maatwerk in dienstverlening. Deze bedrijven zullen zich snel realiseren dat zij hun eigen inspiratieplatform moeten bouwen waardoor ze een autoriteit in hun eigen vakgebied vormen. Niet alleen een overzicht van producten en diensten maar aanvullende informatie in de vorm van blogs, video, doorverwijzingen naar interessante relevante sites en/of info, verhalen van klanten. De site is de centrale plek voor de relevante verhalen van je bedrijf. Een compleet beeld waarbij een duidelijke focus vooraf moet worden bepaald en meerwaarde wordt gecreëerd door een voorbeeldfunctie in de markt te vervullen.

Verzamel je eigen fans (op jouw platform, niet op social media) die jouw merk willen volgen omdat je ergens voor staat, verzamel data van je fans en benader ze rechtstreeks; via nieuwsbrieven, app, etc. Dit is een vorm van direct en echt contact met jouw doelgroep. Meer waardevol als dat wordt het niet. Gebruik social media om klanten te verwijzen en te binden aan jouw platform, jouw merk. Dan ben je klaar voor de toekomst!

Grote online platformen / e-shops
prijs, klantbeoordeling, levertijd en garantie is belangrijk / hoge omloopsnelheid

Daarnaast ontstaan er steeds meer grote online platformen waarop mensen specifiek kunnen zoeken naar een product binnen een bepaalde categorie. Dit betreft voornamelijk producten met een hoge omloopsnelheid. Denk aan Amazon, Bol.com, Wehkamp, Zalando, About You, etc. Online marktplaatsen die lijken op de V&D van vroeger… Een groot warenhuis waar je rond kunt struinen op een afdeling kleding, een afdeling interieur, een afdeling food, een afdeling huishoudelijke artikelen, een afdeling speelgoed, etc.

De grote hoeveelheid info op deze sites heeft als voordeel voor de bezoeker dat hij/zij snel producten en prijzen kan vergelijken. Wanneer je in ieder geval niet al eerder de weg kwijt bent geraakt… Hierop inhakend lijkt een logisch gevolg dat er platformen ontstaan die in eerste instantie een enkele afdeling binnen het warenhuis vormen: dus een platform interieur. De volgende logische stap zo kunnen zijn een platform met daarop alleen maar slaapkamer inrichting. Een plek waar Beter Bed, Leen Bakker, Piet Klerkx en de lokale beddenspecialist hun producten aanbieden.

Het onderscheidend vermogen wordt hierbij steeds belangrijker. Deze specifiekere platformen zou je kunnen zien als startpunt voor mensen die op zoek zijn naar meer info over een bepaald product, zich willen oriënteren of al echt op zoek zijn naar een specifieke oplossing.

Sites als deze zijn niet alleen een webshop maar geven ook algemene informatie over het desbetreffende product. Zij vormen het startpunt voor uw potentiële volgende klant. De uitdaging is hierbij om ervoor te zorgen dat uw product steeds in beeld is. Ook wanneer uw potentiële klant op andere plekken gaat zoeken. Hier komt online adverteren om de hoek kijken.

Online adverteren

Weten wie op zoek is naar uw product of dienst en de inzet van online ads wordt hierbij ook steeds belangrijker. Google Search, Google Display, Google Video en Google Shopping met alle (re-)targeting mogelijkheden die daarbij horen zullen, nu en in de toekomst nog meer, invulling geven aan het overgrote deel van uw advertentiebudget. De weg die klanten afleggen voordat zij overgaan tot aankoop van uw product wordt met analytische data steeds inzichtelijker. Dat is niet alleen heel leerzaam maar daardoor wordt het ook mogelijk steeds effectiever te adverteren. Tegelijkertijd zijn er steeds meer spelers in de markt die hier ook gebruik van zullen maken. Focus, relevantie en onderscheidend vermogen zijn en blijven essentieel ook in de toekomst.

En offline instrumenten dan?

Laten we het erop houden dat papier in de toekomst het nieuwe ‘chique’ is. De attentiewaarde van papier is nog altijd zeer groot en ik verwacht dat deze alleen maar groter gaat worden in de toekomst. Mijn advies; maak er gebruik van.

Persoonlijke aandacht

In een wereld die steeds onpersoonlijker lijkt te worden zal de hang naar persoonlijke info, betrokkenheid en oprechte aandacht steeds groter worden. Zie dit als een kans en denk na over hoe u dit om kunt buigen naar een lange termijn visie voor uw bedrijf.

Dit is mijn visie voor marketing en communicatie voor nu en in de toekomst. Ik hoop dat u er iets aan heeft! En heeft u hulp nodig bij de uitvoering? Aarzel dan niet en neem contact op mirella@coolclogs.nl of bel 0416 854 447.